به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ نشست خبری با موضوع ثبت جهانی قنات ایرانی و بیابان لوت صبح امروز با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، نماینده دائم ایران در یونسکو، مسئولان تهیه پرونده قنات ایرانی و بیابان لوت و استاد کردوانی پدر بیابان شناسی ایران و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در ابتدای این نشست به ثبت جهانی 11 قنات ایران و اهمیت این پرونده در مجامع بین المللی پرداخت و گفت: با ثبت جهانی پرونده قنات ایرانی و میراث طبیعی بیابان لوت در یونسکو تعداد آثار جهانی ایران در فهرست یونسکو به 21 اثر ارتقاء یافت که این موضوع سبب شد رتبه ایران در خاورمیانه و جهان در ردیف 11 ثبت شود.معاون میراث فرهنگی کشور درخصوص پیگیری های علمی که برای ثبت این دو پرونده با کشورها صورت گرفت افزود: بدلیل آنکه پرونده قنات ایرانی به دلیل پیچیدگی و عدم درک کارشناسان دیفر (مردود) و پرونده بیابان لوت به دلیل اشکالات جزئی در نحوه مدیریت آن ریفر (تجدید) شده بود، ایران رایزنی های علمی متعددی را با مقامات و کارشناسان کشورهای مختلف انجام داد که در نتیجه 3 جلسه نشست تخصصی با ایکوموس و بیش از 23 جلسه علمی با کارشناسان و ارزیابان در استانبول این پرونده ها در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
حسن طالبیان همچنین تاکید کرد: نزدیک به 7 سال است که پرونده قنات ها آغاز شده است و در این سالها این پرونده فرآینده پیچیده ای را طی کرده است. به طوری که در کنار پیگیری قنات ها برای ثبت در فهرست یونسکو با آغاز جریان آموزشی تعدادی از قنات ها لایه روبی شد و برخی از ساختارهایی که در کنار قنات ها واقع شده اند نیز مورد مرمت قرار گرفت.
او همچنین ادامه داد: برای ایران بسیار اهمیت داشت که پرونده قنات ها با نام ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شود و از آنجایی که ماهیت قنات های ایران که اتفاقا در بیابان واقع شده اند بسیار پیچیده بود گره هایی در پرونده ایجاد شدهکه خوشبختانه با رایزنی های علمی مرتفع شد.
به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، درحال حاضر برای مدیریت قنات ها و مباحث مربوط به حفاظت آن ها شورای مردمی قنات، به همراه جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و 4 پایگاه تاریخی همکاری مستمر دارند.
«احمد جلالی» سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو نیز که در این نشست حضور داشت و ثبت این پرونده را افتخاری بزرگ برای ایران عنوان کرد.
به گفته وی میراث فرهنگی یک کشور صرفا برای تفاخر به گذشته نیست. بلکه باید ارتباط میراث فرهنگی و تاریخ یک سرزمین با دنیای امروز نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد.
نماینده دائم ایران در یونسکو با اشاره به اینکه تاریخ یک سرمایه اجتماعی است ادامه داد: تاریخ را نمی توان با تبلیغات و قدرت نظامی ساخت. تاریخ میخ استحکام آینده است و مشروعیت به همراه می آورد.
او تاکید کرد: یکی از اقداماتی که در جهت شناخت میراث فرهنگی حاصل می شود نقش آموزش و پرورش در پروراندن مباحث میراث فرهنگی در کتاب های آموزشی و درسی است. چراکه بسیار مهم است که به فرزندان امروزی بیاموزیم که پیچیده ترین سیستم آبیاری جهان توسط ایرانی ها ابداع شده است.
به گفته جلالی، مناطقی که 11 قنات ایرانی انتخاب شده اند از جمله منطقه هایی به شمار می روند که اگر قنات در آنها ایجاد نمی شد زندگی و سکونت در آن نقطه بوجود نمی آمد.
«علی اصغر سمسار یزدی»، پژوهشگر و مشاور ارشد مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی که در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی قناتهای ایران نقش بسیاری را ایفا کرد در ادامه این نشست پرونده قنات ایرانی را سریالی دانست و افزود: پرونده ثبت قنات ایرانی یک پرونده کاملا سریالی است که در آینده می توان قنات های دیگری را به آن اضافه کرد.
او گفت:پرونده ثبت قنات مظهر همکاری و همگرایی در کشور بود و تمامی ارگان هایی که در این خصوص با یکدیگر همکاری داشتند تلاش خود را کردند تا این پرونده را به منصه ظهور برسانند.
مشاور ارشد مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی عنوان کرد: 11 قنات ایرانی که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده اند هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند که از قنات قصبه گناباد می توان به عنوان عمیق ترین مادرچاه نام برد و از قنات زارچ یزد که 80 کیلومتر طول دارد به عنوان طولانی ترین قنات ایران و جهان نام برد.
سمسار یزدی تاکید کرد: درحال حاضر چند قنات دیگر از جمله قنات اروند در اردستان، قنات چشمه سلیمانیه که در باغ فین کاشان قراردارد، قنات تاج آباد هزات یزد و غیره را نام برد که درحال مطالعه و در دستور کار قرار گرفته اند.
این کارشناس ارشد ثبت جهانی قنات ایرانی را فرصتی برای جلب توجه جامعه جهانی به فناوری بومی و کهن ایرانیان عنوان کرد. به گفته وی، ثبت قنات ایرانی موجب می شود که گردشگران فرهنگی و طبیعی برای سفر به نقشه میراث جهانی نگاه می کنند به این منطقه نیز سفر کنند.
انتهای پیام/